Google, Lego oraz YouTube to marki, które stanęły na podium w dziewiątej edycji projektu Superbrands. W zestawieniu TOP20 znaleźli się także przedstawiciele z polskim rodowodem – Allegro, Tymbark oraz E.Wedel. W proces oceny zaangażowanych było ponad 15 tysięcy polskich konsumentów oraz 65 ekspertów branżowych, co sprawia, że Superbrands to jedno z najszerzej zakrojonych badań siły i wizerunku marki w Polsce.
Organizacja Superbrands od 20 lat na całym świecie, a od 10 w Polsce wyłania ścisłą elitę wśród marek funkcjonujących na rynku. W najnowszej, dziewiątej już edycji projektu, ponownie przyznano trzy rodzaje wyróżnień:
- Superbrands – dla najsilniejszych marek w Polsce (oceny konsumentów oraz Rady Marek)
- Created in Poland Superbrands – dla najsilniejszych polskich marek (oceny konsumentów)
- Business Superbrands – dla najsilniejszych marek biznesowych w Polsce (oceny dedykowanej Rady Marek Business Superbrands)
Na potrzeby projektu, Superbrands po raz kolejny we współpracy z ARC Rynek i Opinia zrealizowało jedno z większych konsumenckich badań siły i wizerunku marki. Badanie zostało przeprowadzone na próbie przekraczającej 15 tysięcy konsumentów i uwzględniało ponad 2400 marek konsumenckich w 110 kategoriach produktów i usług. W badaniu mierzono wspomaganą znajomość marki oraz skłonność do polecenia marki.
Tak przedstawia się TOP20 najsilniejszych marek obecnych na polskim rynku:
Widoczna w zestawieniu przewaga zagranicznych reprezentantów przełamana została obecnością trzech polskich przedstawicieli – najwyżej ocenione zostało Allegro, następnie Tymbark oraz E.Wedel.
Na pełnej liście laureatów, mimo dominacji marek globalnych, pojawiły się kategorie zdecydowanie należące do polskich marek – wody mineralne, soki i napoje owocowe, produkty mięsne i rybne to przykłady branż, w których w czołówce znajdują się wyłącznie polskie marki.
„Z roku na rok dostrzegamy na rynku coraz więcej dobrze budowanych polskich marek. Specjalnie
z myślą o markach wywodzących się z Polski od dwóch edycji przyznajemy tytuły Created in Poland Superbrands” – powiedziała Monika Kowalewska, dyrektor projektu Superbrands Polska. „Historia większości rodzimych marek nie liczy więcej niż ćwierć wieku. Mimo że są to dynamiczne, dobrze prowadzone marki, często potrzebują jeszcze kilku, a nawet kilkudziesięciu lat, żeby móc na równi konkurować z markami globalnymi. Średni wiek dwudziestu najsilniejszych marek wynosi bowiem prawie 80 lat!” – dodaje.
Pomimo przewagi dojrzałych marek w zestawieniu TOP20 znalazły się 3 marki niepełnoletnie,
a 2 z nich znalazły się nawet na podium (Google – 1. miejsce, YouTube – 3. miejsce, Allegro – 6. miejsce). „Nietrudno zauważyć co je łączy. Wydaje się, że tak może wyglądać recepta na szybkie zbudowanie silnej marki – stworzenie jej w coraz bardziej realnej rzeczywistości wirtualnej” – podsumowuje Monika Kowalewska.
W bieżącej edycji projektu po raz pierwszy w sprzedaży dostępne są raporty z badania konsumenckiego dla każdej ze 110 kategorii. Uwzględniają one wskaźnik znajomości marek oraz wskaźnik rekomendacji w zależności od płci i wieku, a także mapę archetypów, czyli wskazanie archetypu dominującego dla marki oraz dla jej bezpośrednich konkurentów.
Pełne listy laureatów Superbrands, Created in Poland Superbrands oraz Business Superbrands 2014/15 dostępne są w zakładce wyniki.
Tegoroczne badanie konsumenckie Superbrands zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI na próbie N=15035, w dniach 4-30 września 2014 r., wyniki były ważone do struktury populacji ze względu na płeć oraz przedział wiekowy.