Technologie marketingu

Marketing staje się coraz bardziej powiązany z cyfrowym światem, w którym kontaktujemy się ze znajomymi, ale też korzystamy z usług bankowych, robimy zakupy czy szukamy informacji o produktach. Ta zmiana wymusza nowe podejście do technologii, zarządzania informacją, wykorzystania nowoczesnych sposobów komunikowania się (media społecznościowe), ale i bliską współpracę z klientami i otoczeniem. W naturalny sposób firmy potrzebują odpowiednich technologii do radzenia sobie z taką ilością danych, koniecznością ich analizy i wyciągnięcia wniosków. Czy chodzi o firmę ubezpieczeniową, która musi przejrzeć ogromną ilość danych, aby znaleźć najbardziej odpowiednią polisę dla indywidualnego klienta, czy o detalistę, który stara się dotrzeć ze swoją ofertą do grupy docelowej w swojej okolicy poprzez analizę zachowań zakupowych, analityka pozwala wydobyć z danych coraz więcej.
Tymczasem z badania IBM C-suite Study wynika, że zaledwie 20% szefów marketingu aktywnie używa sieci społecznościowych do angażowania klientów w dialog z marką. Jeszcze rzadziej CMO integruje komunikację płynącą z różnych kanałów klienckich i korzysta z analityki Big Data. Myślę, że jest to poniekąd niewykorzystana szansa biznesowa – ekspercka wiedza o specyfice i preferencjach własnych klientów jest dziś potrzebna w każdej firmie. Analityka biznesowa umożliwia poszukiwanie powiązań występujących pomiędzy produktami oraz budowanie modeli mających za zadanie budowanie szans sprzedażowych dla wybranych produktów, w oparciu o charakterystyki klientów i informacje o tym, czego potrzebują. Kiedyś wiedza była dostępna tylko przez kosztowne badania czy grupy focusowe – dziś klienci sami te informacje udostępniają – na Facebooku, Twitterze, Instagramie, Pintereście, a także forach internetowych i grupach dyskusyjnych. Dzięki temu możemy tworzyć oferty marketingowe, które nie będą postrzegane jako próba namówienia klienta do zakupu, ale odpowiedź na jego realne potrzeby.

<iframe src=”https://www.youtube.com/embed/JgBEPVT5e-4″ height=”315″ width=”560″ allowfullscreen=”” frameborder=”0″></iframe>