Znamy wyniki Procesu Certyfikacji XI edycji Superbrands Polska

Pierwszy w historii tytuł przyznany marce własnej, awans w wymagającej kategorii i kilku debiutantów. Po 10 edycjach w Polsce metodologia wyłaniania najsilniejszych marek na rynku została zmodyfikowana tak, by w jeszcze większym stopniu uwzględnić głos konsumenta i jego skłonność do polecania ich innym.

Na Proces Certyfikacji, tak jak w poprzednich latach, złożyło się badanie konsumenckie na próbie 15 tysięcy respondentów oraz ocena Rady Marek, złożonej z ekspertów w dziedzinie marketingu, badań, strategii, brandingu, reklamy i PR. – W tym roku, wspólnie z naszym nowym partnerem strategicznym, CPC Brand Consultants, postanowiliśmy położyć jeszcze większy nacisk na opinię konsumentów – mówi Monika Kowalewska, Dyrektor Projektu Superbrands w Polsce. – Ich głos zadecydował o przyznaniu tytułu w 75%, a kluczowym czynnikiem stała się rekomendacja. Wierzymy, że skłonność do polecania marki to dla niej najważniejszy sprawdzian – jakości, wizerunku, obsługi klienta, zaufania – wyjaśnia.

Pomimo zmodyfikowanej metodologii oraz zaostrzonych kryteriów wyłaniania laureatów, w ich gronie pojawiło się kilku debiutantów. Po raz pierwszy w historii tytuł trafił do marki własnej sieci handlowej: należąca do Jeronimo Martins marka artykułów do pielęgnacji niemowląt i dzieci DADA otrzymała wyróżnienie Created in Poland Superbrands 2016/17. – To znak czasów – komentuje Kowalewska – kiedy 12 lat temu wprowadzaliśmy projekt Superbrands do Polski, marki własne były kiepskiej jakości imitacjami rynkowych liderów, w tej chwili same aspirują do tej roli. Wyróżnienia Created in Poland Superbrands po raz pierwszy trafiły także do marek Viscoplast oraz Słoneczna Tłocznia – marki, która wprowadziła na sklepowe półki nową kategorię produktów: świeżo tłoczone soki.

Nowością w zestawieniu najsilniejszych marek konsumenckich Superbrands jest marka Huawei, która zadebiutowała w mocno obsadzonej kategorii telefony i smartfony. – Obecność w gronie laureatów nie powinna dziwić, biorąc pod uwagę aktywność marki zarówno na poziomie samego produktu, jak i komunikacji – zauważa Kowalewska. Ambasadorem marki Huawei jest Robert Lewandowski, który wiosną 2015 roku odebrał honorową statuetkę Superbrands w uznaniu zasług dla promocji Polski w świecie. Po raz pierwszy tytuł Superbrands otrzymały też marki: Western Union (jako jedyna marka w kategorii „Usługi finansowe i agencje nieruchomości”), PayU, Trivago oraz Emirates.

Pełna lista laureatów dostępna jest na stronie internetowej Superbrands: WYNIKI

Aby otrzymać tytuł Superbrands lub Created in Poland Superbrands, marki musiały przejść przez trzyetapowy Proces Certyfikacji. Do pierwszego etapu trafiło ok. 2000 marek, które w poprzednich edycjach uzyskały najlepsze wyniki, a także marki nominowane przez konsumentów. W drugim etapie Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia przeprowadził badanie na próbie ponad 15 tysięcy konsumentów, pytając ich o znajomość oraz skłonność do rekomendowania poszczególnych marek. Trzeci etap obejmował obrady Rady Marek Superbrands (ekspertów od komunikacji marki i marketingu), którzy przyjrzeli się spójności i wyróżnialności marek. 52% końcowego wyniku zależało od oceny rekomendacji, 26% od znajomości i po 11% – od spójności i wyróżnialności. Marki z najwyższymi wynikami w swojej kategorii otrzymały tytuły Superbrands oraz Created in Poland Superbrands (dla marek stworzonych w Polsce). Wszyscy wyróżnieni otrzymali certyfikaty, mogą też szeroko komunikować o uzyskaniu tytułu.
Zainteresowani laureaci mogą przystąpić Klub Superbrands; członkostwo wiąże się z dostępem do wyników badań i możliwością skorzystania z oferowanych przez Superbrands Polska narzędzi wsparcia sprzedaży i PR.

superbrands_logo