Najlepsze marki w Polsce zdaniem konsumentów oraz ekspertów – wyniki Superbrands Polska 2015/16.

 

 

Google, Lego oraz YouTube ponownie na podium. W zestawieniu TOP20, cztery marki ze wzrostem wyniku rok do roku. W proces oceny zaangażowanych było ponad 15 tysięcy polskich konsumentów oraz ponad 50 ekspertów branżowych, co sprawia, że Superbrands to jedno
z najszerzej zakrojonych badań siły i wizerunku marki w Polsce.

Organizacja Superbrands od 20 lat na całym świecie, a od 10 w Polsce wyłania ścisłą elitę wśród marek funkcjonujących na rynku.

Na potrzeby projektu, Superbrands po raz kolejny we współpracy z ARC Rynek i Opinia zrealizowało jedno z większych konsumenckich badań siły i wizerunku marki. Badanie zostało przeprowadzone we wrześniu b.r. na próbie przekraczającej N=15055 i uwzględniało ponad 2300 marek konsumenckich w 110 kategoriach produktów i usług. W badaniu mierzono wspomaganą znajomość marki, skłonność do polecenia marki oraz (po raz pierwszy) kapitał marki, wyniki były ważone do struktury populacji ze względu na płeć oraz przedział wiekowy.

„W bieżącej edycji możemy zaobserwować spadek średnich ocen polecenia konsumentów. To znak, że konsumenci coraz więcej wymagają od marek. Nie bez znaczenia jest też fakt, że badanie realizowane było w czasie trwania kampanii wyborczej. To, szczególnie w Polsce, czas spadku zaufania społecznego – jeżeli Polacy nie ufają politykom, nie ufają sobie nawzajem i te nastroje przekładają się na obniżone zaufanie do marek. Stąd tym bardziej należy przyjrzeć się markom, które w tak niesprzyjającym okresie potrafiły osiągnąć wzrost wyniku. Są to Samsung, Hortex, National Geographic oraz Lidl i to oni są prawdziwymi bohaterami tego rankingu.” – podsumowuje wyniki Monika Kowalewska, dyrektor projektu.

20 najsilniejszych marek obecnych na polskim rynku – Superbrands 2015/16
(na indeks siły marki Superbrands składa się konsumencki wskaźnik polecenia oraz ekspercki wskaźnik wizerunku marki)t20_tab

Pierwsze trzy miejsca zajęły te same marki, co w ubiegłym roku – Google, Lego i YouTube. Co ciekawe do TOP20 wkroczyła marka Apple, nieobecna w czołówce w 2014.

Widoczna w zestawieniu przewaga zagranicznych reprezentantów została przełamana obecnością czterech polskich przedstawicieli – najwyżej oceniony został Tymbark, następnie Allegro (które odnotowało spadek względem ubiegłego roku), E.Wedel oraz Hortex (ta marka, ze wzrostem rok do roku).

„Warto zauważyć, że różnice w wartości indeksu dla czołowej dwudziestki są stosunkowo niewielkie i przetasowania w kolejności w najbliższych latach są bardzo prawdopodobne.” – mówi Kowalewska.

Od 18 listopada dostępne są raporty z badania konsumenckiego dla każdej ze 110 kategorii. Uwzględniają one wskaźnik znajomości oraz rekomendacji marki w zależności od płci i wieku, a także strukturę kapitału marki.

W najnowszej, dziesiątej już edycji projektu, przyznano trzy rodzaje wyróżnień:

  • Superbrands 2015/16 – dla najsilniejszych marek w Polsce (oceny rekomendacji konsumentów oraz wizerunku marki przez ekspertów)
  • Created in Poland Superbrands 2015/16 – dla najsilniejszych polskich marek (oceny rekomendacji i znajomości konsumentów)
  • Business Superbrands 2015/16  – dla najsilniejszych marek biznesowych w Polsce (oceny jakości brandingu, pozycji rynkowej, jakości produktów/usług, jakości relacji b2b, innowacyjności oraz działań CSR dokonane przez menedżerów oraz dedykowaną Radę Marek Business Superbrands)

Pełne listy laureatów Superbrands, Created in Poland Superbrands oraz Business Superbrands 2015/16 opublikowane są w porządku alfabetycznym w zakładce: www.superbrands.pl/wyniki

LOGOTYPY TOP20kropki2napis